Celou aféru odstartoval jeden jediný článek satirického webu, který mimo jiné uváděl, že české zdravotnictví je tak mizerné, že zdravotní sestry začnou dostávat svoji výplatu v podobě plastových víček.
To se ovšem horliví vlastenci dozvědět nemohli, jelikož zaskočeni tímto ́faktem ́ začali článek ihned sdílet na sociálních sítích, aniž by si přečetli alespoň část jeho obsahu. To bohužel vypovídá o absenci kritického myšlení u nemalé části českých čtenářů, ze kterých se za měsíc stanou i voliči. Běhá mi mráz po zádech při představě, že se stejnou pečlivostí a porcí zamyšlení tito lidé čtou volební programy a vyvozují z nich své volební preference.
Něco podobného si nejspíše říkali samotní autoři, kteří po pár hodinách reagovali na celou situaci s údivem, jak mohou být lidé tak naivní a věří v podstatě všemu. "Za redakci AZ247 tak chceme říct, že jsme proti jakémukoli celostátnímu referendu, ve kterém by se rozhodovalo o důležitých věcech, či dokonce o budoucím směřování celého státu. Když se stovky lidí nechají zblbnout naprosto očividnou satirou, jak jednoduše je asi dokáží ovlivnit někteří nejmenovaní populisté?" S tím se nedá než souhlasit, jelikož vidíme na vlastní oči, co se stalo v případě Brexitu, kdy lidé značně ovlivnění kampaní pro vystoupení odhlasovali to, čeho záhy litovali.
Z tohoto pohledu žijeme dnes ve velmi složité době, jelikož se na internetu šíří spousty hoaxů, fake news apod. Fenomén dezinformací spojený s masovým zpracováváním dat tzv. "Big Data" je smrtelná kombinace, kterou si oblíbili především populisté. Jak v případě amerických prezidentských voleb, tak v případě Brexitu, figurovala na scéně PR agentura Cambridge Analytica, která zpracovává "Big Data" a z nich vyvozuje co, kdy a kde mají lidé říci, aby získali popularitu. To jestli říkají pravdu je sekundární a spoustě lidem to je v podstatě jedno hlavně, aby to znělo jako senzace.
Abychom se navrátili k původnímu tématu čtenářské naivity, můžeme se podívat na jeden stále aktuální případ, který se stal na stránce předsedy hnutí ANO, Andreje Babiše. Jindy perfektní PR v podání Marka PRchala, který Facebookový účet spravuje, trochu přecenila své voliče a jejich schopnost kritického myšlení, možná myšlení vůbec, když se na stránce objevila celkem zdařilá fotomontáž Dominika Feriho(TOP 09), jak rozdává koblihy při kampani ANO, která ovšem fanoušky namíchla, a v domnění, že Feri doopravdy do hnutí ANO přešel, začali v hojném počtu sdělovat, že jejich hlas rozhodně nedostanou. Myslím si, že do říjnových voleb se ještě s podobnými věcmi setkáme, nicméně bych rád věřil, že se lidé budou více zamýšlet nad tím, co čtou.