Jakub Novotný

Brusel chce přejmenovat Karlův most?!

28. 09. 2017 14:00:19
Takto nějak zněl titulek jednoho článku, který o této strašlivé události informoval. Reakce na sebe nenechala dlouho čekat a pohotoví občané začali tuto zvěst šířit a burcovat proti eurodiktatuře. Má to ovšem jeden háček...

Celou aféru odstartoval jeden jediný článek satirického webu, který mimo jiné uváděl, že české zdravotnictví je tak mizerné, že zdravotní sestry začnou dostávat svoji výplatu v podobě plastových víček.

To se ovšem horliví vlastenci dozvědět nemohli, jelikož zaskočeni tímto ́faktem ́ začali článek ihned sdílet na sociálních sítích, aniž by si přečetli alespoň část jeho obsahu. To bohužel vypovídá o absenci kritického myšlení u nemalé části českých čtenářů, ze kterých se za měsíc stanou i voliči. Běhá mi mráz po zádech při představě, že se stejnou pečlivostí a porcí zamyšlení tito lidé čtou volební programy a vyvozují z nich své volební preference.

Něco podobného si nejspíše říkali samotní autoři, kteří po pár hodinách reagovali na celou situaci s údivem, jak mohou být lidé tak naivní a věří v podstatě všemu. "Za redakci AZ247 tak chceme říct, že jsme proti jakémukoli celostátnímu referendu, ve kterém by se rozhodovalo o důležitých věcech, či dokonce o budoucím směřování celého státu. Když se stovky lidí nechají zblbnout naprosto očividnou satirou, jak jednoduše je asi dokáží ovlivnit někteří nejmenovaní populisté?" S tím se nedá než souhlasit, jelikož vidíme na vlastní oči, co se stalo v případě Brexitu, kdy lidé značně ovlivnění kampaní pro vystoupení odhlasovali to, čeho záhy litovali.

Z tohoto pohledu žijeme dnes ve velmi složité době, jelikož se na internetu šíří spousty hoaxů, fake news apod. Fenomén dezinformací spojený s masovým zpracováváním dat tzv. "Big Data" je smrtelná kombinace, kterou si oblíbili především populisté. Jak v případě amerických prezidentských voleb, tak v případě Brexitu, figurovala na scéně PR agentura Cambridge Analytica, která zpracovává "Big Data" a z nich vyvozuje co, kdy a kde mají lidé říci, aby získali popularitu. To jestli říkají pravdu je sekundární a spoustě lidem to je v podstatě jedno hlavně, aby to znělo jako senzace.

Abychom se navrátili k původnímu tématu čtenářské naivity, můžeme se podívat na jeden stále aktuální případ, který se stal na stránce předsedy hnutí ANO, Andreje Babiše. Jindy perfektní PR v podání Marka PRchala, který Facebookový účet spravuje, trochu přecenila své voliče a jejich schopnost kritického myšlení, možná myšlení vůbec, když se na stránce objevila celkem zdařilá fotomontáž Dominika Feriho(TOP 09), jak rozdává koblihy při kampani ANO, která ovšem fanoušky namíchla, a v domnění, že Feri doopravdy do hnutí ANO přešel, začali v hojném počtu sdělovat, že jejich hlas rozhodně nedostanou. Myslím si, že do říjnových voleb se ještě s podobnými věcmi setkáme, nicméně bych rád věřil, že se lidé budou více zamýšlet nad tím, co čtou.

Autor: Jakub Novotný | karma: 43.25 | přečteno: 52571 ×
Poslední články autora